ČESKÝ JAZYK JAKO KLÍČOVÝ PŘEDMĚT?

29. březen 2025 | 09.46 |
blog › 
ČESKÝ JAZYK JAKO KLÍČOVÝ PŘEDMĚT?

TO JAKO MYSLÍ JANA BOBOŠÍKOVÁ VÁŽNĚ?

=================================

MRKNITE NA https://zs-ucebni-osnovy.blogspot.com/

BUDU Z TAMA KOPČIT,

ABYCH TO MOHL OKOMENTOVAT,

JSOU TAM STARÉ UČEBNÍ OSNOVY ŠKOLY ZÁKLADNÍ, COŽ NENÍ DŮLEŽITÉ, ŽE JSOU STARÉ.

===================================

1.1.3. Obsah předmětu - 2. STUPEŇ

4. KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
Očekávané výstupy - žák:
4.1 odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdrojiTOTO JE SI MYSLÍM UŽITEČNÉ, ALE DRUHÝM DECHEM MUSÍM DODAT, ŽE DNES TO VE ŠKOLE JIŽ NENÍ, PROTOŽE KDYBY SI TO NĚJAKÝ UČITEL DOVOLIL UČIT, TAK JDE OKAMŽITĚ DO VĚZENÍ=====JDE SEDĚT
4.2 rozlišuje subjektivní a objektivní sdělení a komunikační záměr partnera v hovoruŘEKL BYCH, ŽE BY TO ČLOVĚK UMĚL, I KDYBY SE TO NEUČIL,

ALE URČIĚ BY TO MĚL ČLOVĚK ROZLIŠIT
4.3 rozpoznává manipulativní komunikaci v masmédiích a zaujímá k ní kritický postojVELMI UŽITEČNÉ, ALE DNES ZAKÁZANÉ, TEDY DNES SE NEUČÍ
4.4 dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
4.5 odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměruNUŽE KDYŽ ZAPNU TELEVIZI, TAK NEPOUŽÍVÁ SPISOVNÉ ČEŠTINY NIKDO, CO BYCH K TOMU VÍCE ŘEKL?========SNAD TO NĚKDY ROZEBERU V SAMOSTATNÉM ČLÁNKU
4.6 v mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řečiNEVÍM CO TO JE TEN TŘETÍ

_PARALIGVÁLNÍCH, TO NEVÍM, CO JE,

JINAK MUSÍM ŘÍCI, ŽE SM V HODINÁCH ČESKÉHO JAZYKA JEN PSAL, NEBO POSLOUCHAL, TEDY NEMĚL SEM ABSOLUTNĚ ŽÁDNÝ PROSTOR PRO TO, ABYCH MLUVIL, A VYUČOVACÍCH HODIN SEM MĚL HODNĚ, TĚCH ROZHODNĚ NEBYO MÁLO, ALE UČITELKA JE UČITELKA, MLUVENÍ NEPOVAŽOVALA ZA DŮLEŽITÉ A SPECIÁLNĚ MĚ NECHTĚLA SY

SLYŠEWT

VŮBEC, ANIŽ BYCH JÍ KDY COKOLIV UDĚLAL

TOTÁLNĚ VYŠINUTÁ UČITELKApřitom já jsem silná introvert a člověk se silnou sicální fobii a speciálně já jsem potřeboval hodně mluvit a proto si to učitelka zařídila tak, abych naopak nemluvil vůbec
4.7 zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu

no kéž by toto ve škole bylo, ale to bychom museli mít jinou učitelkuU NÁS NEBYLA ŽÁDNÁ _DISKUSE

MLUVENÍ BYLO PŘEDEVŠÍM OD UČITELKY, ALE NĚKDY SE ZAPOJOVALI UČITELČINY OBLÍBENÍ ŽÁCI, TAKŽE JÁ NEnikdy sem nevedl ve škole žádnou diskusi v rámci českého jazykaABYCH DISKUSI ŘÍDIL TAK TO SAMOZŘEJMĚ TAKÉ NE, KDYŽ SEM SI DISKUSI NEVYZKOUŠEL VŮBEC
4.8 využívá základy studijního čtení – vyhledá klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu: samostatně připraví a s oporou o text přednes referátKLÍČOVÁ SLOVA? IZOLOVANÉ SLOVO BEZ KONTEXTU NIC NEZNAMENÁ!_JAKÉ OTÁZKY VYTVOŘÍ?_REFERÁTY ZNÁM Z JINÝCH PŘEDMĚTŮ, MOC V OBLIBĚ SEM JE NEMĚL, DĚLAL SE TO JEN Z POVIOSTI_

DĚLAL SEM TO JEN Z POVINOSTI
4.

9 uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazováníJAKÉ INFORMACE? JAKÝ ÚČEL?_
4.10 využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů

5. JAZYKOVÁ VÝCHOVA
Očekávané výstupy - žák:

5.1 spisovně vyslovuje česká a běžně užívaná cizí slovaTO BUDE ASI TĚŽKÉ PRO PRAŽÁKY A LIDI Z ČECH OBECNĚ_NO MORAVĚ MÁME SVÉ SPECIFICKÉ TVAROSLOVÍ, ALE SPECIFICKOUVÝSLOVNOST MAJÍ JEN V ČECHÁCH_

NEPOKLÁDÁM TO ZA AŽ TAK DŮLEŽITÉ
5.2 rozlišuje a příklady v textu dokládá nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby a zásady tvoření českých slov, rozpoznává přenesená pojmenování, zvláště ve frazémechTO ZNÁM, AŽ NA TEN IDITSKÝ VÝZNAM

FRAZÉMECH

MIMOCHODEM CIZÍ SLOVA JSOU SKVĚLÍ ZPŮSOB JAK UDĚLAT Z KOHOKOLIV IDITA, PROTŽE VÁM NEBUDE ROZUMĚT A BUDE VYPADAT JAKO IDIOT,

Z PRINCIPU BUDE ALE PŘEDMĚTEM KOMUNIKACE NĚCO JEDNODUCHÉHO A PRIMITIVNÍHO, ALE V CIZÍCH SLOVECH

POMOCÍ CIZÍCH SLOV MŮŽE TAKÉ ČLOVĚK VYTVOŘIT ILUZI, ŽE JE HODNĚ VELKÝM ODBORNÍKEM, PŘITOM

VE SKUTEČNOSTI, ČÍKÁ

ŘÍKÁ NĚCO, CO ZNÁ KAŽDÝ
5.3 samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a s dalšími slovníky a příručkamiTAK TO JE PRIMITIVNÍ,

ALE NEUMÍM SI PŘEDSTAVIT, ŽE BYCH LISTOVAL _VE SLOVNÍKU

NĚKOLIK MINUT,

JEN ABYCH NÁHODOU NEUDĚLAL CHYBU V NĚJAKÉM SVÉM PŘÍSPĚVKU NA INTERNETU A UDĚLAL RADOST INTERNETOVÝM TROLŮM, ŽE JE TO BEZ CHYBYk tomu bych dodal, že sami r_=trolové

na intenetový pravpis serou, jen jej kontrolojí ostatním
5.4 správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situacitak to by měl umět žák již z prvního stupně, takže jak se může učut něco co se již učil?_ve škole je zcela zbytečné i mnohonásobná duplicita výuky všeho možnéhoJDU DÁL
5.5 využívá znalosti o jazykové normě při tvorbě vhodných jazykových projevů podle komunikační situaceVÍM CO TO JE NORMA, ALE NEVÍM JAKÁ NORMA BYLA STANOVENA PRO ČESKÝ JAZXK_ZNÁM SPISIVNOU A NSPISIVNOU KOMUNIKACI, STEJNĚ TAK SLUŠNOU,NESLUŠNOU, TAKÉ VULGÁRNÍ,

A SERE MĚ, ŽE E JE NĚKDO AGRESIVNÍ, NESLUŠNÝ,

ALE KDYŽ NEPOUŽIJE PŘI URÁŽENÍ DRUHÝCH VULGARIT, TAK O SOBĚ TVRDÍ, ŽE JE SLUŠNÝ, S TÍM SE SETKÁVÁM NEUSTÁLEsamořčení slušnáci projevují svou slušnost tím, že neustále někoho urážíJDU DÁL
5.6 rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a v souvětíASI ROZBORY BĚT A SOUVĚTÍ, K NIČEMU, NEPOUŽITELNÉ

PRO ŽIVIOT

A

V ŽIVOTĚ
5.7 v písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i souvětíZVLÁDÁM VŠECHNO KROMĚ POUŽÍVÁNÍ CIZÍCH SLOV, KTERÉ NESNÁŠÍM
5.8 rozlišuje spisovný jazyk, nářečí a obecnou češtinu a zdůvodní jejich užitíANO, TYTO TŘI JSME SE UČILI, NICMÉNĚ TO TŘETÍ OBECNÁ ČEŠTINA

VZNIKLO TAK NĚJAK UMĚLE,

KDYŽ NÁM TELEVIZE ZAČALA VNUCOVAT

PRAŽSKÉ NÁŘEČÍ_ŽÁDNÁ OBECNÁ ČEŠTINA VLASTNĚ NEEXISTUJE, EXUSTUJE

PRONIKÁNÍ PRAŽSKÉHO NÁŘEČÍ Z TELEVIZE DO CELÉ REPUBLIKY

NICMÉNĚ VE SPISIVNÉM JAZYKU JSOU NĚKTERÉ TVARY, KTERKURVA OTEVŘENO SE MI DOLE LIŠTA

PRO HTML VÝVOJÁŘE

JEN ZASE KVŮLI NĚJAKÉMU BLBÉMU PŘEKLEPU A STOSKU KOMBINACE KLÁVES, ACH JO

NĚKTERÉ TVARYSPISIVNÉ ČEŠTINY JSOU ZCELA UMĚLÉ A NEPOUŽÍVALY SE NA ÚZEMÍ ČSKÉ REPUBLIKY NKDE

TEDY AZUTOR SPISIVNÉ ČEŠTINY JE IDIOT

6. LITERÁRNÍ VÝCHOVA
Očekávané výstupy - žák:

6.1 uceleně reprodukuje přečtený text, jednoduše popisuje strukturu a jazyk literárního díla a vlastními slovy interpretuje smysl dílaDEJME TOMU
6.2 rozpoznává základní rysy výrazného individuálního stylu autoraANO, TO JE DŮLEŽTÉ ZA POVŠIMNUTÍ, I KE VZTAHU K PSYCHOLOGII
6.3 formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby, návštěvy divadelního nebo filmového představení a názory na umělecké díloMYSLÍM, ŽE SEM NEBYL ZATÍŽEM TÍM, ŽE BYCH MUSEL KOMNE_=KOENTOVAT

_DIVADLO FILM

IKDYŽ JSME BYLY V DIVADLE NEBO NA FILM, NEMUSEL SEM TO O_=KOMENTOVAT_

MYSLÍM, ŽE SEM O NIC NEPŘIŠEL, ŽE SEM TO NEMUSEL KOMENTOVAT, ALE NA DISKUSE

V RÁMCI KOMUNIKAČNÍHO BLOKU VÝUKY,

TA MĚ CHYBÍ, PRTOŽE JSEM NIKDY NEBYL V KOMUNIKACI PRŮBOJNÝ

A POTŘEBOVAL BYCH KMUNIKAČNÍ TRÉNGa proto jsem mohl v hodinách českého jazyka jen mlčtFAKT SKVĚLÉ!
6.4 tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených znalostí základů literární teorieANO, VLASTNÍ LITERÁRNÍ TEXT JSME TVOŘILI VE SLOHU, ALE ŽE BY NÁM V TOM UČTELKA NĚJAK POMOHLA
6.5 rozlišuje literaturu hodnotnou a konzumní, svůj názor doloží argumentyZ POHLEDU ŠKOLSNÍHO PŘEDMĚTU JE HODNOTNÁ LITERATURA NAPROSTO VŠECHNO, NEBO TAKOVÝ POCT SEM MĚL NA STŘEDNÍ ŠKOLE, KDY TĚCH SUTORŮ DĚL BYLO TOLIK
6.6 rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovná je i jejich funkci, uvede jejich výrazné představiteleZ MÉHO POHLEDU PŘÍLIŠNÉ ZACHÁZENÍ DO PODROBNOSTÍ
6.7 uvádí základní literární směry a jejich významné představitele v české a světové literatuřeJAK ŘÍKÁM, ZBYTEČNÉ ZACHÁZENÍ DO PODROBNOSTÍ
6.8 porovnává různá ztvárnění téhož námětu v literárním, dramatickém i filmovém zpracováníJO, TO JE DOBRÉ, SI TO SROVNAT,

ALE ASI BY MĚ TO NAPADLO SAMO OD SEBE TO POROVNÁVAT
6.9 vyhledává informace v různých typech katalogů, v knihovně i v dalších informačních zdrojíchNEVÍM O TO, ŽE BY JSME MĚLI VE ŠKOLE NĚJAKÝ KATALOG, ŽE BYCHOM TOTO DĚLALI,COŽ NEZNAMENÁ, ŽE BYCH TO NEUMĚL

NUŽE ABYCH TO SHRNUL, Z MÉHO POHLEDU JE NEJDŮLEŽITĚJŠÍ KOMUNIKAŘNÍ ČÁST ČESKÉHO JAZYKA, ČÍMŽ MYSLÍM KOMUNIKACI ÚSTNÍ,

JÁ OSOBNĚ MÁM PROBLÉMY V KOMUNIKACI ÚSTNÍ A TRÉNING PÍSEMNÉ KOMUNIKACE BY MĚ V TOM STEJNĚ NEPOMOHL,

TEDY MYSLÍM SI, ŽE SE VE ŠKOLE VŠEOBECNĚ MÁLO MLUVÍ, A ZCELA EVIDENTNĚ NEBYLY DODRŽENY

OSNOVY ČSKÉHO JAZYKA CO SE TÝČE KOMUNIKACE

KDYŽ ES_=SEM

CHODIL DO ŠKOLY

=========

RRSPEKTIVE, UČITELKA MLUVÍ HODNĚ, ALE SPRÁVNĚ BY MĚL HODNĚ MLUVIT ŽÁK.

KOMUNIKAČNÍ ČÁST ČESKÉHO JAZYKA BY BYLA ROZHODNĚ UŽITEČNÁ,

KDYBY TAM V TÉ ŠKOLE SKUTEČNĚ BYLA,

JÁ OSIBNĚ BYCH VYTVOŘIL SAMOSTATNÝ PŘEDMĚT KOMUNIKACE,

KTERÝŽTO BY BYL LÉPE KONTROLOVATELNÝ,

NEŽ KDYŽ KOMUNIKACE SPADÁ POD ČESKÝ JAZYK, COŽ VYT

VÁŘÍ PROSTOR PRO ŠIZENÍ KOMUNIKACE, ŠIZENÍ KOMUKAČNÉHO BLOKU V RÁMCI ČESKÉHO JAZYKA

_

KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA

-MONOLOG UČITELKY

-PSANÝ PROJEV, PÍŠEME SLOH, MONOLOG ŽÁKA,

PŘESNĚJI PÍSEMNÁ MONOLOG ŽÁKA

-POKUD ŽÁK DEJME TOMU PŘEDČÍTÁ VLASTNÍ SLOH, A NEBO, A TO SEM NESNÁŠEL, RECITUJE BÁSNIČKU,

JE TO MONOLOG ŽÁKA

; TEDY SAMÉ MONOLOGY A ŽÁDNÝ DIALOG,

DIALOG SEM NEZAŽIL, A TEN DIALOG VE ŠKOLE OPRAVDU HODNĚ CHYBÍ, VE VŠECH PŘEDMĚTECH,========

NAVÍC JÁ OSOBNĚ, JAKOŽTO ČLOVĚK SE SOCILNÍ FOBIÍ, BYCH POTŘEBOVAL TRÉNING DIALOGU_

TEDY VE VŠECH PŘEDMĚTECH BY MĚL BÝT DIALOG, ALE VE SPECIÁLNÍM PŘEMĚTU BY SE MĚLA TRÉNOVAT MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE, ALE NE FORMOU MONOLOGU=========

JÁ SEM MĚL NA DRUHÉM STUPNI======

4HODINY ČEŠTINY TÝDNĚ

A KDYBYCH TO ROZDĚLIL NA TYTO TI BLOKY CO ZDE BYLY V RÁCI OSNOV, TAK MYSLÍM,

ŽE 1HODINA BYLA URČENÁ PRO SLOH

_======2HODINY PRO JAZYKOVOU VÝCHVU

A 1 HODINA PRO LITERÁRNÍ VÝCHOVU============

TEN BLOK KOMUNIKACE A SLOH

MOHL BÝT UITEČNÝ, POKUD BY VYPADAL TAK, JAK BY MĚL VYPADAT, COŽ ROZDONĚ NEVYPADAL

JAZYKOVÁ VÝCHOVA BYLA Z PRINCIPU K NIČEMU,

TO DŮLEŽITÉ,

BYLO PROVRÁNO JIŽ NA PRVNÍM STUPNI, VETNĚ SPISIVNÉ ČEŠTINY

TEDY JIŽ NA PRVNÍM STUPNI JE VEDENO KE SPISIVNÉMU VYJADŘOVÁNÍ

V PRAXI TO SPISIVNÉ VYJADŘOVÁNÍ NEMUSÍ NĚKDO POCHYTIT ANI NA DRUHÉM STUPNI,ALE NEPOKLÁDÁM TO ZA DŮLEŽITÉ,

PRAVOPIS JE KOMPLETNĚ PROBTANÝ JIŽ NA PRVNÍN STUPNI

_CO SE TÝČE LITERATURY,

NUŽE, MYSLÍM SI, ŽE JE HODNĚ ZBYTEČNÁ, AŽ NA URČITÁ SPECIFICKÁ DÍLA

===========ROMÁN 1984 JE VELMI DŮLEŽITÁ ALE DŮLEŽITÉ JE TAKÉ VYSVTLIT PROSTŘDÍ USA,

SOUDY ZA NEAMERICKOU ČINOST A TAK DÁLE SPOJENÉ S TEHDEJŠÍ DOBOU A PROSTŘEDÍM, TEY MÍSTEM SVĚTA

_==ZA MĚ SE LITERATUŘE DÁVÁ ZBYTEČNĚ VELKÝ POSTOR A TO OBZVLÁŠTĚ NA STŘEDNÍ ŠKOLE,

KDY VYVSTÁVÁ DALŠÍ OTÁZKA,

PROČ MUSÍ BÝT NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE LITERATURA,

KDYŽ SE JÍ DOČKÁM NA STŘEDNÍ ŠKOLE?

A OBRÁCENĚ,

PROČ MUSÍ BÝT NA STŘEDNÍ ŠKOLE LITERATURA, KDYŽ UŽ SEM JI MĚL

NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE?_ZA MĚ,

ABYC TO SHRNUL,

BYCH Z TĚCH DVOU HODIN PRO JAZYK S NAPROSTO KLIDNÝM SVĚDOMÍM JEDNU ODEBRAL,

TEDY TO JE SNÍŽENÍ JAZYKOVÉ

ČÁSTI ČSKÉHO JAZYKA NA POLOVINU, ALE NE NA NULU, KDY I TA NULA V RÁMCI DRUHÉHO STUPNĚ

BY NEZNAMENALA ŽÁDNOU KATASTROFU A ŽÁDNOU ZTRÁTU NĚČEHO DŮLEŽITÉHO,

A LITERÁRNÍ VÝCHOVU BYCH KLIDNĚ

S KLIDNÝM SVĚDOMÍM

TAKÉ ZKRÁTIL NA POLOVINU,

COŽ KDYŽ JE TAM JEDNA TÝENÍ HODINA, TAK SE TO KRÁČÍ A POLOVINU TĚŽKO, ALE JE MOŽNÉ TO ZKRÁTIT NA POLOVINU TAK, ŽE BY BYLA_

ŽE BY NEBYLA V 6 7 8 9 ROČNÍKŮ,

ALE JEN VE DVOU ZE ČTYŘ ROČNÍKŮ._

TAKŽE TEN PROSTOR PRO KRÁCENÍ ČESKÉHO JAZYKA BEZ DOPADŮ TAMM SKUTEČNĚ JE._

_CO SE TÝČE SLOHOVÉ, KOMUNIKAČNÍ ČÁSTI,

DAL BYCH TAM MÉNĚ SLOHU, A VÍCE KOMUNIKACE ÚSTNÍ,

A MYSLÍM, ŽE BY TO BYLO DŮLEŽITÉ, KKDYBY TO VYPADALO SKUTEČNĚ TAK, JAK TO MÁ VYPADAT.====A ASI BYCH TO DAL JAKO SAMOSTATNÝ PŘEDMĚT KOMUNIKACE._

ZAČP+2DHOTOVO

Zpět na hlavní stranu blogu

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář